Η κλιματική αλλαγή αποτελεί πλέον μέρος της καθημερινότητάς μας και οι σφοδρές χιονοπτώσεις επισκέπτονται συχνά το λεκανοπέδιο της Αττικής.
Η διαχείριση και η συντήρηση ενός οδικού δικτύου 1.200 χιλιομέτρων μόνο εύκολη δουλειά δεν είναι.

Δρόμοι εντελώς διαφορετικοί από τη μία άκρη της Αττικής μέχρι την άλλη, από την λεωφόρο Σουνίου, την Λαυρίου την Μαραθώνος μέχρι την παλιά εθνική οδό Θήβας Ελευσίνας και τις μεγάλες Λεωφόρους, όπως η Κηφισού, η Ποσειδώνος, η Βουλιαγμένης, η Αθηνών Καβάλας, η Κηφισίας καθώς και οι εμβληματικές λεωφόροι στο κέντρο, όπως η Βασιλίσσης Αμαλίας, η Συγγρού η Βασιλίσσης Σοφίας, η Σταδίου, και γενικότερα όλοι οι μεγάλοι κεντρικοί δρόμοι.

Η αντιμετώπιση του χιονιά απαιτεί προετοιμασία που αρχίζει από το καλοκαίρι και αφορά την συντήρηση του εξοπλισμού, των εγκαταστάσεων, την προμήθεια άλατος

και τις ασκήσεις ετοιμότητας.
Η Πολιτική προστασία της Περιφέρειας Αττικής σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών λειτουργούν σαν ένα καλοκουρδισμένο ρολόι που εργάζεται σκληρά όλο το χρόνο για να βρίσκεται πάντοτε σε κατάσταση επιχειρησιακής ετοιμότητας.
Τι όμως έκανε τη διαφορά στην διαχείριση της κακοκαιρίας Μπάρμπαρα;

Ο Περιφερειάρχης είχε στη φαρέτρα του δυο ακόμη ισχυρά όπλα. Ο έμπειρος Γιώργος Πατούλης είχε την διορατικότητα να αξιοποιήσει το Κέντρο Διαχείρισης κυκλοφορίας και το ειδικό μηχάνημα JET BROOM.

Το κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας δημιουργήθηκε για τις ανάγκες των ολυμπιακών αγώνων του 2004, αλλά στη συνέχεια απαξιώθηκε και τέθηκε εκτός λειτουργίας. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική υποδομή με Ένα ολοκληρωμένο δίκτυο καμερών και ηλεκτρονικών πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων για τη διαχείριση της κυκλοφορίας και των έκτακτων καταστάσεων που λαμβάνουν χώρα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες.

Ο Περιφερειάρχης έχοντας υπόψη του την χρησιμότητα αυτής της νευραλγικής κρατικής υποδομής Δημιούργησε υπερσύγχρονα σε καταστάσεις και παρέδωσε στους πολίτες της Αττικής ένα υπερσύγχρονο νέο κέντρο διαχείρισης κυκλοφορίας το 2019. Ο ρόλος του καθοριστικός όχι μόνο στην διαχείριση της κακοκαιρίας, αλλά και στην καθημερινότητα των πολιτών καθώς οι χρήστες του οδικού δικτύου ενημερώνονται μέσω της κρατικής τηλεόρασης αλλά και αρκετών ραδιοφωνικών σταθμών σε πραγματικό χρόνο για την κίνηση και τα έκτακτα συμβάντα που επηρεάζουν την κυκλοφορία.

Στην άστατη και απρόβλεπτη «Μπάρμπαρα» έπαιξε σημαντικό ρόλο καθώς η κακοκαιρία στροβιλιζότανε και χτυπούσε σε διαφορετικά σημεία, ποτέ στην λεωφόρο Αθηνών και στο Σχιστό και πότε στην Κηφισίας στη Μεσογείων, την Κατεχάκη και την Μαραθώνος. Ο άμεσος εντοπισμός των οδικών αρτηριών που αντιμετώπιζαν προβλήματα με την χιονόπτωση ή τον παγετό βοηθούσε σημαντικά την πολιτική προστασία στην διαχείριση του φαινομένου. Έτσι τα εκχιονιστικά μηχανήματα επιχειρούσαν χωρίς στο σημείο χωρίς να χαθεί ούτε λεπτό. Ταυτόχρονα τα χρηστικά μηνύματα που βγαίνουν στις 24 ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωναν άμεσα τους οδηγούς.

Ο άσος όμως του κ. Πατούλη ήταν το ειδικό ελβετικό εκχιονιστικό μηχάνημα «Jet Broom» που ξεθάφτηκε κυριολεκτικά απο τις εγκαταστάσεις της διαχείρισης εκτάκτων αναγκών της Περιφέρειας Αττικής στο Καπανδρίτι.
Πρόκειται για ένα μηχάνημα έργου που είχε αγοραστεί το 1997 έναντι του ποσού των 340 εκατομμυρίων δραχμών και η τελευταία φορά που χρησιμοποιήθηκε ήταν το 2005. Από τότε λόγω μηχανικής βλάβης παρέμενε παροπλισμένο στο γκαράζ. Ο πολύτιμος θησαυρός ξεθάφτηκε με εντολή περιφερειάρχη και έπειτα από εκτεταμένες επισκευές και εργασίες συντήρησης και επανήλθε στην ενεργό δράση.

Το θηριώδες εκχιονιστικό της Περιφέρειας Αττικής είναι το μεγαλύτερο στην Ελλάδα έχει συνολικό μήκος 12,5 μέτρα Το μεικτό του αέρος αγγίζει τους 25 τόνους και η λεπίδα του φτάνει τα 560 cm. Είναι εφοδιασμένο με δύο κινητήρες Συνολικής ισχύος 500 HP Και στο κέντρο του διαθέτει ένα θηριώδες τούρμπο τζετ που παράγει αέρα σε υψηλή πίεση για τον αποχιονισμό. Στο πίσω μέρος διαθέτει αλατιέρα που μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 9 τόνους αλάτι, ενώ η ποσότητα αλατιού που πέφτει στο δρόμο ρυθμίζεται ηλεκτρονικά. Το JET BROOM έχει τη δυνατότητα να καθαρίζει δύο λωρίδες ταυτόχρονα, ακόμη και με χιόνι που ξεπερνά το ένα μετρό σε ύψος. Σε 1 ώρα μπορεί να καθαρίσει 50 km δρόμο.
Παράλληλα μέσω του ειδικού συστήματος που διαθέτει (σάρωθρο με υψηλή πίεση αέρα) η μεταλλική λεπίδα δεν ακουμπάει το δρόμο και έτσι δεν φθείρει την άσφαλτο. Διαθέτει τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση.